Apple komt dinsdag na het sluiten van de beurs op Wall Street met cijfers over de maanden juli, augustus en september. Analisten zijn vooral gespitst op de omzet in China en natuurlijk de verkopen van de iPhone.

De maanden juli, augustus en september vormen voor Apple normaal gesproken een overgangskwartaal. De nieuwste iPhone is zoals gewoonlijk pas aan het einde van het kwartaal in de verkoop gegaan, dus aan de cijfers vallen nog weinig conclusies te verbinden over het lot van de iPhone 6s.

Marktvorsers gaan in doorsnee uit van een kwartaalomzet van ruim 51 miljard dollar, ruim 21 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De winst per aandeel komt naar verwachting uit op 1,88 dollar, een stijging van 0,46 dollar ten opzichte van een jaar geleden.

Hoewel het dus een relatief saai kwartaal is, zijn analisten toch benieuwd naar Apple’s resultaten. Ze kijken vooral naar mogelijke aanwijzingen over hoe de techreus het gaat doen in de laatste drie maanden van het jaar, dat door de feestdagen traditioneel het beste kwartaal is voor Apple.

Vorig jaar noteerde het bedrijf van topman Tim Cook een recordwinst van 18 miljard dollar in oktober, november en december. Geen enkel bedrijf ter wereld boekte ooit zoveel winst in één kwartaal. Kan Apple dat huzarenstukje straks herhalen? Analisten kijken daarvoor naar twee dingen: de omzet in China en de iPhone-verkopen.

1) Impact groeivertraging in China

Ruim de helft van de omzetgroei van Apple komt uit de sterke verkoop van de iPhone op de grootste smartphonemarkt ter wereld: die van China.  In april, mei en juni zag Apple de omzet in China ruimschoots verdubbelen, zoals te zien is in de onderstaande grafiek.

Maar China kampt sinds de zomer met economische tegenslag: de zeepbel op de beurs is geknapt en de groei van de economie is teruggevallen tot onder de 7 procent. De vraag is wat dat betekent voor Apple: willen de Chinezen nog steeds massaal aan de iPhone en iPad?

Topman Tim Cook probeerde in augustus beleggers gerust te stellen. "Ik krijg elke dag updates over onze prestaties in China, ook vanmorgen. En ik kan je zeggen dat we blijvend sterke groei hebben gekend in China in juli en augustus", schreef Cook in een persoonlijke e-mail aan beursgoeroe Jim Cramer.

Daarmee wist Cook de koersdaling van het aandeel Apple een halt toe te roepen: in de dertig dagen daarvoor verloor het aandeel ruim 20 procent van zijn waarde. Nu noteert het aandeel op iets meer dan 115 dollar.

(klik voor vergroting)

apple koers

De Chinese centrale bank zag zich deze zomer daarnaast genoodzaakt om de yuan fors af te waarderen om de export en economie te stimuleren. Een goedkopere yuan betekent omgerekend in dollars minder inkomsten voor Apple. Om dat op te vangen zou Apple de prijs van iPhones en iPads kunnen verhogen, maar dat kan de verkopen negatief beïnvloeden.

2) iPhone-groei vol te houden?

Een analyse van de resultaten leert dat de omzet van Apple de laatste jaren is geëxplodeerd. De reden? De enorm hoge opbrengsten uit de iPhone-verkopen.

(klik voor vergroting)

omzetapple

Sinds het jaar 2000 is de iPhone goed voor bijna 47 procent van de totale omzet. En dat terwijl de telefoon pas in 2007 op de markt kwam. De iPhone is dus de ‘cash cow’ van Apple. Geen enkel ander product is zo belangrijk voor de omzet.

Na de iPhone 5, die in september 2012 in de winkels lag, raakte de markt voor Apple-telefoons verzadigd. In twee van de kwartalen erna gingen er zelfs nog maar 7 procent meer iPhones over de toonbank dan een jaar eerder. Nog steeds groei, maar de rek was eruit.

Tot de iPhone 6 vorig jaar op de markt kwam: grotere schermen was waar het publiek al die tijd op had gewacht. De afgelopen drie kwartalen gingen de verkopen weer met ouderwets hoge percentages omhoog.

Maar dergelijke groei is waarschijnlijk niet vol te houden, mede omdat Apple pas volgend jaar met een geheel nieuwe telefoon komt; de iPhone 6s is slechts een iets verbeterde versie van de succesvolle iPhone 6.

Apple heeft de lat vorig jaar simpelweg heel erg hoog gelegd voor zichzelf. Of het bedrijf zijn eigen succes kan overtreffen is maar de vraag. Tim Cook denkt van wel. Slechts een kwart van Apple-gebruikers heeft de overstap gemaakt naar de nieuwe telefoonmodellen, zei hij in juli bij een toelichting op de kwartaalcijfers.

Maar analist Toni Sacconaghi van Bernstein Research ziet het somberder in. Hij voorspelt dat de iPhone-verkopen met 3 procent zullen toenemen in het boekjaar dat voor Apple op 1 oktober is begonnen. “De realiteit van de markt zal Apple inhalen”, aldus Sacconaghi recent tegenover The Wall Street Journal. Daarmee doelt hij op de tragere groei van de smartphonemarkt, met name omdat de vraag in China flink is ingezakt. En zoals bij punt 1 al bleek, is dat land is voor Apple steeds belangrijker.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl